Biegi Niepodległości w Lublinie i Ł…

Weekend 10-11 listopada był w Polsc…

Mikołaj Zakrzewski na podium w fina…

Finałowa runda cyklu Drift Trophy, …

V Gminny Bieg Niepodległości w Dywi…

Dziś 11 listopada 2018 r. w setną r…

6. PKO Bieg Niepodległości z rzeszo…

11 listopada 2018 r. już po raz szó…

TERYTORIALW HOŁDZIE TYM, KTÓRZY WAL…

Rok 2018 jest rokiem uroczystych ob…

«
»

Uczniowie w skórze seniora

Już ponad 500 uczniów wzięło udział w warsztatach, dzięki którym na własnej skórze mogli przekonać się jakie utrudnienia w codziennym funkcjonowaniu przeżywają osoby starsze. Doświadczenie starości umożliwił specjalny kombinezon, który symuluje zmysły osoby starszej o 40 lat – osłabia wzrok i słuch, mięśnie, zmniejsza zakres ruchu w stawach, ogranicza czucie i utrudnia zadania manualne. Edukacja dzieci i młodzieży w tym zakresie, pozwala uwrażliwić ich na potrzeby osób starszych, i wpłynąć na poprawę ich stosunku do seniorów na co dzień.

 

Podczas kilkugodzinnych warsztatów, uczniowie mogli przymierzyć kombinezon geriatryczny, zmierzyć się z wyzwaniami podeszłego wieku i zdać sobie sprawę z potrzeb seniorów. Wybrane osoby musiały wykonać w kombinezonie powierzone zadania takie jak: wypełnienie druków, napisanie kilku zdań, przejście po schodach – pozostali uczniowie w tym czasie obserwowali swoich kolegów i koleżanki.

Zdecydowaliśmy się na przeprowadzenie spotkań w szkołach, ponieważ mamy świadomość jak ważna jest edukacja najmłodszych w zakresie potrzeb i uczuć osób. Z naszej perspektywy, kluczowe  jest, aby ci młodzi ludzie wiedzieli z jakimi problemami stykają się osoby starsze każdego dnia. Żeby zamiast przejść obojętnie obok seniora, wyciągnęli do niego pomocną dłoń, a do tego potrzebne jest zrozumienie – mówi Agnieszka Niedziela, Dyrektor Marketingu, Promedica24.

Te wyjątkowe zajęcia prowadzone w ramach kampanii społecznej „Zrozumieć Starość” pozwoliły uświadomić młodym ludziom, że starość nie zawsze bywa sielska – zabiera zdrowie i bliskich. W związku z postępującymi zmianami oraz brakiem wsparcia osoby starsze często doświadczają bolesnej samotności. Jak wynika ze statystyk obecnie 60% osiemdziesięciolatków żyje samotnie, wielu z nich jest wyłączonych z relacji rodzinnych i sąsiedzkich. Zazwyczaj mają oni co prawda dzieci czy wnuki, ale często bywają przez nich traktowani jak ciężar. Starość spotyka się z niezrozumieniem, odrzuceniem oraz brakiem akceptacji ze strony ludzi młodych. Często wynikają one z niewystarczającej wiedzy odnośnie starości w praktyce oraz niskiej empatii w stosunku do osób starszych.

 

Do tej pory warsztaty przeprowadzone zostały w 5 szkołach: Gimnazjum Miejskie nr 2 im. Jana Pawła II w Mińsku Mazowieckim, XCIV Liceum Ogólnokształcące im. gen. Stanisława Maczka, Szkole Podstawowej nr 5 im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Piasecznie, Zespole Szkół Odzieżowych, Fryzjerskich i Kosmetycznych nr 22 w Warszawie, Szkole Podstawowej nr 4 im. Jana Pawła II w Pruszkowie. Warsztaty prowadzone dla młodzieży ponadgimnazjalnej będą miały swoją kontynuację po wakacjach. Przedstawiciele kampanii „Zrozumieć Starość” prowadzonej przez Fundację Zaczyn i formę Promedica24 planują również cykl warsztatów dla nieformalnych opiekunów osób starszych,  wolontariuszy, pracowników domów opieki, pracowników społecznych.

O kampanii „Zrozumieć Starość”

Celem kampanii jest podniesienie wrażliwości społecznej, zrozumienia i szacunku dla osób starszych oraz edukacja na temat starości, schorzeń i ograniczeń związanych z wiekiem oraz możliwości ich leczenia. Grupą docelową kampanii są ludzie młodzi. Działania realizowane w ramach projektu mają skłaniać ich do refleksji i pomagać w rozumieniu starości.

 

Kampania potrwa co najmniej kilka miesięcy, podczas których do szerokiej emisji trafi spot video – można go będzie obejrzeć w wybranych telewizjach, w internecie czy na nośnikach w komunikacji miejskiej w większych miastach. W ramach kampanii uruchomiono serwis www.zrozumiecstarosc.pl, przygotowany z myślą o tych, którzy mają w swoim bliskim otoczeniu seniorów lub chcą po prostu zdobyć informacje o starości, schorzeniach związanych z wiekiem i wiedzę z zakresu opieki. W marcu 2018 r. do rąk tysięcy opiekunów seniorów trafi obszerny poradnik drukowany. Przygotowywane są również spotkania w szkołach oraz specjalne wydarzenia z udziałem osób publicznych wrażliwych na kwestie starzenia.

 

Organizatorem kampanii jest Fundacja Zaczyn (www.zaczyn.org), a współorganizatorem Promedica24. Za koncepcję i scenariusz spotu video, a także projekt strony internetowej kampanii odpowiada Agencja Walk. Kampanię wspierają partnerzy: Teb Edukacja, EMC Szpitale, Kinoteka oraz Walk. Biuro prasowe kampanii prowadzi Procontent Communication. Patronat nad konferencją inicjującą kampanię objęło Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz redakcja pisma „Polityka Senioralna”.

 

Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej kampanii www.zrozumiecstarosc.pl

 

inf. prasowa

Małgorzata Twardochleb

Tagi